Biznes w sieci – jak wyróżnić się na tle konkurencji?

Prowadzenie biznesu w sieci nie jest czymś tak prostym i dochodowym jak było 10 lat temu. Co roku powstaje wiele nowych sklepów internetowych, które ścigają się między sobą na ceny. Przykładem są porównywarki cen, w których znajduje się po kilkanaście tysięcy sklepów z takim samym asortymentem, lecz z różnymi cenami. Dla klienta ważne są dwie cechy, cena oraz jakość. Im niższa cena, tym większe zainteresowanie wzbudza dany produkt. Wyróżnienie na tle konkurencji wymaga pokazanie się konkretnej grupie docelowej odbiorców, a nie wszystkim użytkownikom Internetu. Każdy, kto kiedykolwiek próbował wyróżnić w sieci swój biznes, przekonał się, że nie jest to takie proste i szybkie jak mogłoby się wydawać. Przykładem mogą być kubki, które można kupić w większości sklepów z gadżetami czy wyposażeniem wnętrz. Konkurencja w tej branży jest ogromna, co sprawia, że otworzenie kolejnego sklepu z kubkami staje się dla wielu nieopłacalne. Dla wielu sprzedawców kubków kubek to kubek i koniec. Dla osób, które chcą kupić kubek, nie jest to tylko kubek a np.: prezent, element wystroju wnętrza czy gadżet reklamowy. Planując swój biznes w Internecie, warto spróbować wejść w rolę klienta i odpowiedzieć sobie na pytanie, po co kupuje się kubki i w jakim celu się je używa? Idąc tym tropem, można trafić na grupę docelową odbiorców, którzy będą potencjalnie zainteresowani zakupem towaru, jakim dysponujemy. Jeśli mamy już wybraną grupę docelową potencjalnie zainteresowanych klientów warto pójść dalej i dostosować cenę w taki sposób, aby była odpowiednia do wybranej grupy.

Nie sprzedamy naturalnych kremów w cenie 400zł za słoiczek odbiorcom, którzy szukają kremu do codziennego użytku na dowolną pogodę czy porę dnia. Jeśli użytkownik szuka kremu do 20zł, a trafi na produkt za 400zł, to wygeneruje tylko wysoki współczynnik odrzuceń. Przykładów produktów, które prezentowane są w Internecie w nieodpowiedni sposób, jest wiele np.: sukienki czy obuwie. Ważnym elementem każdego sklepu jest odpowiednia kompozycja towaru. Jeśli sklep z nazwy zajmuje się sprzedażą skarpet, po otworzeniu prezentuje np.: trampki to umysł skłania nas do opuszczenia witryny. Czujemy się w pewnym sensie oszukani i zawiedzeni, że treść nie odpowiada wyszukiwanym hasłom. Czasami szukając np.: usług budowlanych trafiamy na blogi czy poradniki, co automatycznie kieruje nas ku opuszczeniu witryny. Podobnie na ludzki umysł działają reklamy czy spam w skrzyńce. Jeśli raz otrzymaliśmy spam, to kolejne sprawdzanie poczty rozpoczyna się od instynktownego usuwania niechcianych wiadomości, co czasami doprowadza do wykasowania ważnej korespondencji. Raz oszukany umysł podczas podejmowania kolejnych prób zaczyna się instynktownie bronić, odrzucając wszystko, co wyda się podejrzane. Dlatego tak ważne jest stworzenie sklepu, który będzie pokazywał użytkownikowi, to co chce widzieć i to, co pobudzi go do zakupu, a nie to, co chcemy, aby widział. W biznesie internetowym potencjalni klienci błędów nie wybaczają i to jak się zaczyna, ma duży wpływ na to, jak będzie funkcjonowała firma i czy będzie zdobywała nowych klientów.