Google a uczciwa konkurencja.

Wyszukiwarka Google posiada największy udział w rynku ze wszystkich wyszukiwarek internetowych, jakie istnieją na świecie. Dominacja wyszukiwarki jest tak duża, że konkurencja nie ma najmniejszych szans na dogonienie giganta. Wynika to z faktu, iż była to jedna z pierwszych wyszukiwarek, która w swoim czasie była czymś, co wyprzedzało epokę o wiele lat. Po latach niestety wyszukiwarka Google przestaje mieć coraz mniej wspólnego z wyszukiwarką, a zaczyna przypominać system do zamieszczania płatnych linków reklamowych. Obecnie na pierwszej stronie wyników wyszukiwania zamieszczanych jest aż 7 płatnych linków, na 10 naturalnych. Kilka lat temu było ich 5, co pokazuje, że działania koncernu nie mają nic wspólnego z zasadami konkurencji. Naturalne pozycjonowanie staje się coraz trudniejsze z racji na zmuszanie uczestników wyszukiwarki do zakupu linków sponsorowanych, aby znaleźć się w TOP10 wyników wyszukiwania. Dominacja Adwords nad organicznymi wynikami wyszukiwania sprawia, że na bardzo konkurencyjne hasła mogą pokazywać się tylko firmy, które posiadają wysokie budżety na ten cel. Podmioty z niewielkimi budżetami nie mają większych szans na swoją obecność w widocznym dla użytkowników miejscu. To, że trudność naturalnego pozycjonowanie wzrasta, nie jest niczym zaskakującym, a naturalnym. Zastanawiające jest jednak to, dlaczego Google faworyzuje swoje usługi na rzecz uczciwej konkurencji. W ostatnim czasie zauważyła to również komisja Europejska, która nałożyła kary na amerykańskiego giganta internetowego. Zapewne kara nigdy nie zostanie zapłacona, a cała sprawa ucichnie po kilku miesiącach od wydania decyzji.
Nieuczciwe praktyki wyszukiwarki Google sprawiają, że wielu internautów zaczyna pomału korzystać z konkurencji. Zdarzają się jednak użytkownicy, którzy nie korzystają już z Google, a przechodzą do konkurencji. Jak na razie procent ten nie jest odczuwalny dla monopolisty, lecz z czasem może stać się dotkliwy. Coraz więcej agencji oferujących usługi w wyszukiwarkach internetowych zauważa problem, który sprawia, że ich skuteczność spada. Skłania to agencje interaktywne do ciągłego poszukiwania nowych rozwiązań. Konkurowanie stron www w wyszukiwarce Google w naturalny sposób staje się coraz bardziej kosztowne. Biorąc pod uwagę, że większości firm w Polsce nie posiada dużych budżetów na reklamę, to nie ma szans na pokazanie się na pierwszej stronie naturalnych wyników wyszukiwania. Można jedynie kupić reklamę płatną, która po wygaśnięciu budżetu zniknie. Brak możliwości uczciwego konkurowania w wyszukiwarce Google przez uczestników sprawia, że obecność w niej staje się coraz bardziej nieefektywna. Obecnie nie istnieje instytucja, która mogłaby w jakikolwiek sposób wpłynąć na Google. Uczciwa konkurencja powinna być podstawowym czynnikiem w konkurowaniu pomiędzy firmami. Aktualna polityka Google sprawia, że naprawdę dobra widoczność w szybki sposób można sobie tylko kupić. Dlatego też najbardziej widoczne w Google są firmy, które dysponują wysokimi budżetami na linki sponsorowane.