Jak radzić sobie ze stresem

Jednym z najgorszych i najbardziej podstępnych wrogów w pracy zawodowej jest stres. Często pojawia się on bardzo niezauważenie, przed długi czas nie dając żadnych objawów, które później eksplodują ze wzmożoną siłą. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele. Najczęściej stres pojawia się w sytuacji, gdy ktoś zaczyna nie radzić sobie z natłokiem codziennych obowiązków. Zaczynają się pojawiać rosnące zaległości, a kierownicy wymagają, żeby wszystko było terminowo wykonane. Częstym powodem stresu jest także podejście przełożonych, zarówno tych bezpośrednich, jak i na wyższym stopniu. Niestety wiele osób dostając władzę zaczynają jej nadużywać, a niejednokrotnie objawia się to właśnie nie najlepszym podejściem do swoich pracowników. Kolejnym czynnikiem mogącym spowodować stres są relacje w zespole, jeśli ktoś nie do końca jest akceptowany, to także może zacząć czuć się niekomfortowo. Objawy stresu na początku często są albo lekceważone, albo mylone ze zmęczeniem. Jeśli jednak pojawia się coraz większa niechęć do pójścia do pracy, uczucie strachu czy coraz większa ilość błędów i pomyłek, to najwyższa pora, żeby coś z tym zrobić. Pogłębiający się stres będzie miał negatywny wpływ na wydajność pracy, może także przenieść się na życie osobiste pracownika.

Pierwszym i najważniejszym krokiem do wyeliminowania stresu ze swojego życia zawodowego jest uświadomienie sobie, że on jest przyczyną problemów. Przeważnie pozwoli to na wprowadzenie takich zmian, żeby w miarę możliwości wyeliminować niekorzystne czynniki. Jeśli nie będzie to możliwe, to trzeba się będzie zastanowić nad radykalnym rozwiązaniem – albo zmianą pracodawcy, albo wręcz zmianą zawodu. Taka decyzja musi być jednak dobrze przemyślana, bowiem może się wiązać z naprawdę dużymi zmianami w życiu. Jeśli ktoś daje szansę dotychczasowemu pracodawcy, to powinien pamiętać o kilku istotnych sprawach. Przede wszystkim trzeba zwolnić tempo pracy, bowiem to jest jedna z podstawowych przyczyn powstawania stresu. Często wiąże się z rywalizacją w zespole, która może przybrać wręcz niezdrową formę. Bardzo pomocne jest nauczenie się efektywnego zarządzania czasem pracy, pozwoli to z jednej strony zachować wysoką wydajność, a z drugiej wyrabiać się ze wszystkimi obowiązkami. Koniecznie należy zadbać o przerwy w pracy i odpowiednią ilość ruchu. Jeśli się będzie wypoczętym, to codzienne czynności będzie się wykonywać szybciej i dokładniej. Trzeba też zmienić nastawienie do siebie i tego, co się robi, należy mieć świadomość tego, że nikt nie jest doskonały i każdemu mogą się zdarzyć jakieś pomyłki i błędy.